Scratch Cup 2024 sonuçlandı: Çocuklar ‘Sürdürülebilir Yaşam Alanları’ için kodladı
İSTANBUL, (DHA)- QNB Finansbank ve Habitat Derneği iş birliği ile hayata geçirilen Scratch Cup 2024 bu yıl beşinci kez düzenlendi. Gerçekleşen final etabında çocuklar, ‘Sürdürülebilir Yaşam Alanları’ temasıyla kodladıkları oyunlarını jüri üyelerinin beğenisine sundu. Scratch Cup’a 50 şehirden toplam bin 174 başvuru alınırken, finale 8 farklı şehirden 25 çocuk katıldı.
QNB Finansbank’ın, çocuk ve genç odaklı ‘Minik Eller Büyük Hayaller’ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Platformu çatısı altında, Habitat Derneği iş birliğinde hayata geçirilen Scratch Cup, bu yıl beşinci kez gerçekleşti. Yıl boyunca kodlama eğitimleri alan çocuklar, ‘Sürdürülebilir Yaşam Alanları’ teması ile oyunlarını kodladı. Yapılan değerlendirmeler sonucu Şanlıurfa, Diyarbakır, Ankara, Bursa, Uşak, İstanbul, Muğla veİzmir olmak üzere 8 farklı şehirden 10 takım finale kalarak QNB Finansbank Kristal Kule’de gerçekleşen ödül törenine katıldı. 10 takımdan 25 çocuğun katılımıyla dün gerçekleşen finalde çocuklar, birbirinden yaratıcı oyunlarını jürinin değerlendirmesine sundu.
Bu yıl, ‘Sürdürülebilir Yaşam Alanları’ temasıyla kodlayan çocuklar, kodlama becerilerini geliştirirken, çevre bilinci ve sürdürülebilirlik hakkında da yetkinliklerini artırma fırsatı yakaladılar. Katılımcılar, şehirlerin en büyük problemlerinden biri olan kent yapılaşmasını sürdürülebilirlik temelinde ele alarak, ekonomik, sosyal ve çevresel alanda hayata geçirilebilecek iyileştirmeleri, oyunlarla kodladılar. Yılın ilk çeyrek dönemi boyunca gerçekleşen eğitimlerde binden fazla çocuk kodlama eğitimi aldı.
ZEYNEP ÇAKIR: TOPLAM 9 YILDIR ÇOCUKLARA KODLAMA ÖĞRETİYORUZ
QNB Finansbank Kurumsal İletişim Bölüm Müdürü Zeynep Çakır, “Biz bugün her sene olduğu gibi artan bir heyecanla Scratch Cup’ı organize etmeye devam ediyoruz. Scratch Cup’ın 5’inci yılı fakat Habitat ile birlikte toplam 9 yıldır çocuklara kodlama öğretiyoruz. Bugüne kadar 45 binden fazla çocuğa kodlama öğrettik. Her sene de Scratch Cup’ta 10 çocuğumuz 8-11 ve 11-14 yaş arasındaki kategorilerde kendi yazdıkları oyunları yüzlerce seyirciye ve jüri üyelerine tanıtıyorlar. Biz de her sene onlarla aynı heyecanı yaşıyoruz. Bizim amacımız çocuklara kodlama konusunda bir baz eğitim vermek. Çocuklar, dijital bilgi düzeylerine göre minimum 6 saat maksimum 10 saat süren eğitimler alıyor. Onlara sadece Scratch Cup’ı göstermiyoruz, kodlamanın temelini öğretiyoruz. Eğitimlerimiz tüm Türkiye’ye açık. Online’da şu ana kadar bütün şehirlerden katılım oldu ama fiziksel olarak toplam 69 şehre gittik. Maksimum 20-25 kişilik sınıflarda her çocuğa bir bilgisayar ve en 2-3 tane öğretmen düşecek şekilde bu eğitimlerimizi veriyoruz. Bu eğitimlerden çıktıklarında çocuklarımızın Scratch, kodlama ve diğer alanlarda baz eğitimi almış olmalarının önemini vurgulayarak eğitim veriyoruz” dedi.
“SCRATCH CUP’TA TOPLAM BİN 174 TAKIM KATILDI”
Çakır, “Hem online’da hem sosyal medyada hem de okullarda başvurular oluyor. Gerek öğretmenler aracılığıyla gerek sosyal medyadan velilere ve öğrencilere ulaşarak katılımları topluyoruz. Şöyle ki bizim bu organizasyonu yapmaya başladığımız da Scratch Cup’ta ilk sene 120 takım daha sonra ise 200 takım gibi artan adetlerde takımlarımız oluyordu. Bu sene Scratch Cup’a rekor bir katılımla toplam bin 174 takım katıldı.” diye konuştu.
“HER TAKIMIMIZ BİR KATEGORİDE ÖDÜL ALACAK”
Çocukların her sene kendilerini aştıklarını ifade eden Çakır, “Biz bu kadar derin bir kodlama yapısı yapabildiklerini, bu kadar detaylı düşündüklerini, bu kadar güzel tasarımlar yaptıklarını gördükçe her sene şaşkınlığımız artıyor.. Küçük çocuklarımız hem sahneye çıkıyorlar hem onlarca kişinin önünde oyunlarını anlatıyorlar, böylece bir tecrübe kazanıyorlar. Bu da oyunları yaratmak kadar değerli diye düşünüyorum. Finale kalan 10 takımımız kendi projelerini sunuyorlar ve her takımımız bir kategoride ödül alacak. Aslında tek bir kazanan yok, hepsi kazanan. Fakat hangi kategoride en iyi oldukları belirlenecek” dedi.
“DOĞAYA VE TABİATA DAHA İYİ SAHİP ÇIKMAYI AMAÇLADIK”
Uşak’tan gelen ve Öğretmen Mahmut Özgöbek İlkokulu’nda okuyan 10 yaşındaki İsmail Bilgen ise ekip arkadaşlarıyla birlikte ‘Sürdürülebilir Yaşamlar’ adında bir oyun tasarladığını ifade ederek “İlk öne sürdürülebilir yaşamı artırmak için, denizleri kirletmememizi, alkol, sigara gibi zararlı şeyleri içmememizi, temiz enerji kaynaklarından enerji sağlamayı ve açlığı bitirmeyi amaçladık. Bu oyunu 3 ayda yaptık. Doğaya ve tabiata daha iyi sahip çıkmayı amaçladık. Finale kalmayı beklemiyorduk ama oyunumuza da güveniyorduk. Finale kalınca çok mutlu olduk” diye konuştu.
“GÜZEL BİR İŞ ÇIKARDIK”
Ahmet Yüksel Özemre Bilim ve Sanat Merkezi’nden gelen 9 yaşındaki Nilüfer Esma Kürün de “Oyunumuzun adı ‘Şehri Kurtar’. 4 bölümden oluşuyor. 3 bölümü mini oyunlar ve 4’üncü bölümü de soru maratonundan oluşuyor. Oyunumuzun amacı çevre kirliliği, geri dönüşüm ve yenilenebilir enerji hakkında bilgilendirmeler yapmak. Bu oyunu oynayanlar bence artık doğaya çöp atmayacaklar çünkü bir tane çöp toplama bölümümüz vardı. Yenilenebilir enerji kullanmaya başlayabilir ve elektrikli arabalara geçebilirler. Çok mutluyum bence arkadaşlarımla güzel bir iş çıkardık. Yaklaşık 1 ayda hazırlandık” dedi.
“HEDEF KİTLEMİZ KÜÇÜK YAŞ GRUPLARI”
Kültür2000 Koleji’nde 6’ncı sınıfı okuyan 11 yaşındaki Ada Sayar ise "Çok güzel bir yarışma. Scratch Cup’a diğer herkese çok teşekkür ederiz. Bu projeyi 2 ay gibi bir sürede hazırladık. Ben daha çok kod işindeydim. Arkadaşım İpek’te çizim işindeydi. Ben ona ne çizeceğini söyledim o da çizdi. Birlikte iş bölümü yaparak bu projeyi ortaya koyduk. 7 yaşımdan beri kodlamayla uğraşıyorum. Projede genel olarak zorlanmadık çünkü öğretmenlerimiz de bize destek oldu. Geçen sene de katıldığımız için konuya hakimdik, biz geçen sene de katılmıştık. Bu sene daha deneyimliydik. Oyunumuzun adı ‘Ada ve İpek İle Sürdürülebilir Yaşam Alanları’. Sürdürülebilir yaşam alanlarıyla ilgili bilgiler edinmek için için bu oyunu yaptık. Özellikle hedef kitlemiz küçük yaş grupları. Çünkü onlar bugünün küçükleri ama yarının büyükleri” ifadelerini kullandı.
8-10 Yaş Kategorisi
En İyi Proje Ödülü; Sürdürülebilir Yaşam Oyunu, Uşak Öğretmen Mahmut Özgöbek İlkokulu
En İyi Görsel Tasarım Ödülü; Green Earth v.2.4, Clean Life, Bursa Bilfen Okulları
En İyi Kod Yapısı Ödülü; Şehri Kurtar, İstanbul Üsküdar Ahmet Yüksel Özemre Bi̇li̇m Ve Sanat Merkezi
En İyi Uyarlama Ödülü; Dünya İçin Sürdürülebilir Görevlerimiz, Şanlıurfa Özel Yavuz Seli̇m Dağ okulu
En İyi Senaryo Ödülü; Mutlu Dünya, Uşak Kendinyap Atölyeleri
11-14 Yaş Kategorisi
En İyi Proje Ödülü; Yeşil Çağrı, Bilfen İzmir Bornova Ortaokulu – Habitat Derneği Gönüllü Eğitmeni
En İyi Görsel Tasarım Ödülü; Ada ve İpek ile Sürdürülebilir Yaşam Alanları, İstanbul Kültür 2000 Koleji
En İyi Kod Yapısı Ödülü; Soloston, Diyarbakır Habitat Derneği Gönüllü Eğitmeni
En İyi Uyarlama Ödülü; Küresel Avcılar, Muğla Evren Paşa Ortaokulu
En İyi Senaryo Ödülü; Doğa İçin Oyna, Ankara Beypazarı Gazi Gündüzalp Ortaokulu