meritking giriş kingroyaldeneme bonusu deneme bonusu veren siteler Deneme bonusu Deneme bonusu Deneme bonusu Deneme bonusu Deneme bonusu casino siteleri hoşgeldin bonusu veren siteler portbet vbet portbet vbet babilbet babilbet Deneme bonusu deneme bonusu veren siteler slot siteleri deneme bonusu veren siteler 30 tl bonus veren siteler/ deneme bonusu veren siteler bahis siteleri bonus veren siteler

Organ Nakli Dini Açıdan Uygun Mudur, DİYANET'e Göre Helal Mi?

İslam inancına göre, insanların yaşayan ya da ölmüş olan bedenlerine zarar vermek kesinlikle yasaklanmıştır.

Organ Nakli Dini Açıdan Uygun Mudur, DİYANET
Haberi Sesli Oku
AKTÜEL 17.08.2023 13:45:00 0

İslam dini yardımlaşmayı çok önemsemektedir. Organ bağışı da buna bir örnektir. Bu yüzden diğer insanlara yardım etmek ve hayatlarını kurtarmak güzel ahlakı göstermektedir. Peki, Organ bağışı caiz mi? Organ nakli dini açıdan uygun mudur, DİYANET'e göre helal mi? İşte detaylar…

ORGAN BAĞIŞI CAİZ Mİ?

Diyanet bu konuda net bir açıklama yapmıştır. O açıklamada şu ifadeler yer alıyor: "Kur'an-ı Kerim ve hadis-i şeriflerde, organ ve doku nakli konusunda sarih bir hüküm bulunmamaktadır. İlk müçtehit ve fakihler de kendi devirlerinde böyle bir mesele söz konusu olmadığı için, bu bağışın hükmüne temas etmemişlerdir. Ancak dinimizde, Kitap ve Sünnet'in delaletlerinden çıkarılmış genel hükümler ve kaideler de vardır. Kitap ve Sünnet'te açık hükmü bulunmayan ve her devirde karşılaşılan yeni meselelerin hükümleri, fakihler tarafından bu genel kaideler ile hükmü bilinen benzer meselelere kıyas edilerek (tahriç yoluyla) çıkarılmıştır. Organ ve doku nakli konusundaki hükmün tayininde de aynı yola başvurulması uygun olacaktır.

Bilindiği üzere, insan mükerrem bir varlıktır. Yaratıklar içinde Allah onu mümtaz kılmıştır. Bu itibarla, normal durumlarda ölü ve diri kimselerden alınan parça ve organlardan faydalanılması, insanın saygınlık ve kerametine aykırı olduğu için caiz görülmemiştir (Buhari, Libas, 83-87; Müslim, Libas, 33; Kasani, Bedai', V, 125; İbn Kudame, el-Muğni, I, 107; İbn Nüceym, el-Bahr, VI, 133). Ancak zaruret durumunda, zaruretin mahiyet ve miktarına göre bu hüküm değişmektedir (Mecelle, md. 22).

İslam âlimleri, karnında canlı halde bulunan çocuğun kurtarılması için ölü annenin karnının yarılmasını, başka yoldan tedavileri mümkün olmayan kimselerin kırılmış kemiklerinin yerine başka kemiklerin naklini, bilinmeyen hastalıkların teşhis ve tedavilerinin sağlanabilmesi için, yakınlarının rızası alınmak suretiyle, ölüler üzerinde otopsi yapılmasını; dolayısıyla canlı bir kimseyi kurtarmak için, ölünün vücut bütünlüğüne müdahale etmeyi caiz görmüşlerdir (Nevevi, el-Mecmu', III, 145; Fetava'l Hindiye, V, 440).

Aynı şekilde açlık ve susuzluk gibi, hastalığı da haramı mubah kılan bir zaruret saymışlar, başka yoldan tedavileri mümkün olmayan hastaların haram ilaç ve maddelerle tedavilerini caiz görmüşlerdir. Günümüzde kan, doku ve organ nakli, tedavi yolları arasına girmiş bulunmaktadır.

O halde, bazı şartlara uyulmak kaydıyla, hayatı veya hayati bir uzvu kurtarmak için başka çare olmadığında, bazı şartlara uyularak kan, doku ve organ nakli yolu ile de tedavinin caiz olması gerekir. "Her kim bir hayatı kurtarırsa bütün insanları kurtarmış gibi olur." (Maide, 5/32) ayeti de buna ışık tutmaktadır.

Bu bağlamda, aşağıdaki hususlara dikkat edilmek kaydıyla, organ nakli caiz olur. Nitekim İslam İşbirliği Teşkilatına bağlı, uluslararası bir fetva kuruluşu olan Mecmeu'l-Fıkhi'l-İslami de bu istikamette karar almıştır. Buna göre;

a) Zaruret halinin bulunması, yani hastanın hayatını veya hayati bir uzvunu kurtarmak için, bundan başka çaresi olmadığının, mesleki ehliyet ve dürüstlüğüne güvenilen uzman doktorlar tarafından tespit edilmesi,

b) Hastalığın bu yoldan tedavi edilebileceğine zann-ı galibinin bulunması,

c) Organ veya dokusu alınan kişinin, bu işlemin yapıldığı esnada ölmüş olması; eğer organ canlı bir insandan alınacaksa, bu organın, alınan kişide (donör) temel bir hayati fonksiyonu devre dışı bırakmaması,

d) Toplumun huzur ve düzeninin bozulmaması bakımından, organ veya dokusu alınacak kişinin sağlığında (ölmeden önce) buna izin vermiş olması veya hayatta iken aksine bir beyanı olmamak şartıyla, yakınlarının rızasının sağlanması,

e) Alınacak organ veya doku karşılığında hiçbir şekilde ücret alınmaması,

f) Tedavisi yapılacak hastanın bu nakle razı olması,

g) Devlet kontrolü altında yapılması gerekir."


Haber Kaynağı

Admin İLEK

dogancanilek@hotmail.com

Vali Eldivan, Bayburt Özel İdare Spor’a Destek Verdi

Bayburt’ta 24 Kasım Öğretmenler Günü Kutlaması

Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nden Öğretmenlere 24 Kasım’a Özel İndirim

Trabzon’da Kayıp Çocuklar ve İnsan Ticaretine Dikkat Çekilecek Sempozyum Düzenlenecek

Başkan Genç: "Kadına Yönelik Şiddeti Önlemek İçin Yeni Farkındalıklar Oluşturmalıyız"

15. Paten Futbolu Dünya Kupası Trabzon'da Başladı, Başkan Genç Dünya Barışı İçin Çağrıda Bulundu

TİSKİ’den Yeni Dönem: Enerjisini Kendisi Üretecek, Su Tasarrufu Teşvik Edilecek

Sporun Önde Gelen İsimleri Arhavi’de Buluştu

Trabzon’da 15’inci Paten Futbolu Dünya Kupası başladı

Vali Yıldırım, Teknoloji Yatırımlarının Önemini Vurguladı

Bayburt’ta Dünya Çocuk Hakları Günü Paneli Düzenlendi

Bayburt'un Tarım ve Hayvancılık Geleceği İçin Kritik Ziyaret

Genç Sporcular İçin Uzun Dönemli Gelişim Modelleri Masaya Yatırıldı

Artvin’de Halk Eğitim Kurslarına Özel İlgi

  • Cuma 16.7 ° / 13.9 ° false
  • Cumartesi 20.8 ° / 14.3 ° Güneşli
  • Pazar 11.2 ° / 6.2 ° Şiddetli yağmurlu
  • BIST 100

    9529,36%1,72
  • DOLAR

    34,54% 0,18
  • EURO

    36,03% -0,52
  • GRAM ALTIN

    2984,34% 0,77
  • Ç. ALTIN

    5006,70% 1,01

Rize

22.11.2024

  • İMSAK 05:37
  • GÜNEŞ 07:07
  • ÖĞLE 12:09
  • İKİNDİ 14:39
  • AKŞAM 17:01
  • YATSI 18:25